Monday 15 December 2014

Noor Hafizah, Pilot Air Asia yang Berhijab


Setiap orang mempunyai cita-cita yang terpendam sejak di zaman bangku sekolah dasar. Demi memastikan cita-cita idaman itu dapat direalisasikan di masa depan, usaha ke arah itu akan direncanakan dengan teliti. Begitu juga dengan Noor Hafizah Mohd Idrus yang kini sudah bergelar salah seorang pilot Perusahaan Penerbangan Murah Terbaik Dunia, Air Asia, Malaysia.

Namanya kini menjadi perbincangan oleh pengguna laman sosial media dan banyak yang kagum dengannya karena tidak banyak wanita di Malaysia mempunyai cita-cita sebesar Noor Hafizah Mohd Idrus yang memilih kerja sebagai pilot, apa lagi kerja itu lebih dimonopoli kalangan lelaki

Keinginan Noor Hafizah untuk mengemudikan pesawat terbang begitu besar setelah ia lulus kelas 5. Namun, impian itu pada awalnya mendapat tentangan daripada kedua orangtuanya yang mau melihat Noor Hafizah sukses dalam bidang medis dan bergelar seorang doktor.

Untuk tidak mencampakkan impian orang tua, dia meneruskan studidi dalam bidang sains, peringkat matrikulasi di Londang, Melaka walaupun terpaksa melupakan sesaat impian untuk terbang tinggi di awan biru.

Disebabkan nilai yang tidak begitu bagus untuk meneruskan studi dalam bidang medikal, akhirnya dia meneruskan pengajian dalam bidang multimedia strata satu di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Begitupun setelah menjalaninya selama satu setengah tahun, studinya ‘terbengkalai’ begitu saja tanpa sempat ditamatkan gara-gara iklan AirAsia yang disiarkan untuk pengambilan kadetpilot perusahaan tersebut. Lantas, tanpa berfikir panjang, Noor Hafizah melamar tanpa pengetahuan keluarga.

Dari tindakan itu, dia akhirnya berhasil menyakinkan kedua ibu bapaknya bahwa kerjay sebagai pilot mampu dipikulnya meskipun pada awalnyal ibubapaknya seakan susah hendak menerima kenyataannya masuk AirAsia sebagai pilot. Apa lagi terpaksa meninggalkan studi di UKM

Namun orangtuanya menerima dan kini mendukung kuat Noor Hafizah setelah dia sukses menyakinkan dan berjanji akan melakukan yang terbaik dalam kerja tersebut.

Ia makin dikenali khalayak karena memakai jilbab dalam pekerjaannya. Lebih-lebih, ia mengaku tidak pernah meninggalkan shalat.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Faried - Premium Blogger Themesf | Affiliate Network Reviews